Windows Versus Linux- The battle [By Sabotoru’]


Dupa cum probabil ati observat pe blogul asta nu gasiti numai articole da’le mele pentru ca unele imi plac foarte mult cum sunt scrise iar altele le pun pt ca nu am timp sa fac eu altul, odata am facut greseala grava de a nu posta sursa, insa, de acum o postez🙂

Acest articol apartine in totalitate lui Sabotoru’.blogspot.com, persoana cu care nu am discutat si nici nu am citit vreodata blogul sau, dar care mi-a placut foarte mult modul lui de a pune problema. Probabil ca ceva in genul as fi scris si eu, dar nu am nici timpul si nici rabdarea lui, asa ca pasez articolul:

Cateodata, citind un articoldoua pe cate un blog sau pe cate un forum, mai dau peste cate un fan Linux care, pentru ca a instalat odata o distributie de Linux, se considera guru, detinatorul adevarului absolut, insa fara sa stie prea mare lucru. Sincer, la fel m-am comportat si eu dupa ce am instalat eu prima distributie de Linux, dupa ce am reusit sa montez partitiile din Windows, dupa ce am reusit sa ma conectez la internet prin dial-up (nu era simplu ca in windows) si dupa ce am reusit sa instalez driverii video, sa beneficiez de accelerare 3D. Diferenta dintre mine si „guru” astia de moda noua e faptul ca eu am facut toate chestiile astea acum foarte multi ani, cand Linux era ceva necunoscut in Romania, asa ca in comparatie cu romanul mediu posesor de calculator, eram detinatorul adevarului absolut😀. Daca cumva fanul asta a instalat Slackware, pai sa te tii atunci. Nu-i mai ajungi nici cu prajina la nas, pentru ca din moment ce Slackware e privita ca cea mai „non-user-friendly” distributie, el desigur e un geniu nedescoperit. Si asa ajung sa ma enerveze, incercand sa-mi explice mie de ce Linux-ul e mai bun decat Windows-ul. Si hai, n-ar fi mare problema ca incearca sa-mi explice, dar cand habar n-au de ce vorbesc si-mi ofera numai argumente care le-au auzit pe la altii sau le-au cules de pe net, eu zic ca e o problema. Asa ca m-am gandit sa scriu de ce Windows-ul e mai bun decat Linux, pentru calculatorul de acasa. Nu vorbim de servere, acolo e alta poveste.
Linuxul inca nu e suficient de matur pentru calculatoarele personale. Mai sunt probleme, mai e de lucrat si e normal, pentru ca cei ce dezvolta distributiile de linux nu au in spate puterea Microsoft-ului. In plus, de multe ori se apeleaza la ajutorul comunitatii, multe lucruri sunt facute in timpul liber, din pasiune. Fiind implicati oameni multi, asupra carora nu ai control, care sunt obisnuiti sa gandeasca in felul lor, e greu sa scoti un produs bun. In plus, sunt o gramada de distributii, care au mici diferente, aceasta complicand inutil lucrurile in cazul in care vrei sa dezvolti o aplicatie care sa functioneze la fel in orice distributie. Faptul ca e open-source e cel mai mare dezavantaj al Linuxului. Sa nu se inteleaga ca nu suport miscarea open-source, chiar o sustin si mi se pare o idee buna, dar aplicata cu cap, nu asa. In cazul linuxului a dus la un haos, pentru ca s-au trezit unii ca structura de fisiere din linux nu e cea mai buna, asa ca au inventat ei una (GoboLinux), s-au trezit altii ca init-ul folosit de majoritatea distributiilor (din System V) nu e bun, asa ca mai bine folosesc ei altul (Slackware), unora le place .rpm, altora .deb, cativa prefera ca totul sa fie compilat pe propriul calculator in momentul instalarii (Gentoo), etc. Si asta nu e decat varful aisbergului. Aceste diferente evident ca descurajeaza producatorii de soft, ce companie sanatoasa la cap incepe sa dezvolte o aplicatie care trebuie sa faca fata la diversitatea asta? Si ce e un sistem de operare fara aplicatii? Sa nu uitam ca Windows-ul (la inceput MS-DOS) a reusit sa se impuna pentru ca erau o gramada de aplicatii disponibile. Tot din cauza acestei mari diversitati in lumea Linux, o aplicatie poate functiona perfect intr-o anume distributie dar prost intr-o alta, sau chiar deloc. Mai crapa, mai modifici niste configuratii, o instalezi din nou, recurgi la forumul distributiei pe care ai instalat-o sa afli de la altii care e problema, si tot asa…
Nu stiu altii cum sunt, dar mie nu-mi place cand ajung acasa sa trebuiasca sa citesc pe nu stiu cate forumuri cum sa pun subtitrari cu diacritice la un film. Nu am chef ca in cazul in care instalez un program sa am surpriza ca nu functioneaza chiar cum trebuie. Calculatorul de acasa trebuie sa fie in stare sa redea un film sau o melodie fara sa trebuiasca sa intervin eu, trebuie sa fie in stare sa ruleze un joc fara sa-mi bat eu capul pentru ca acasa vreausa ma uit la un film, nu sa caut pe zeci de forumuri cum sa instalez un anume codec. Vreau sa ma relaxez, nu sa rezolv probleme. Da, Linux e bun daca vrei sa inveti ceva nou, daca ai chef sa experimentezi sau daca ai impresia ca viata ta e prea fada si ai nevoie de o provocare. E unealta perfecta pentru acest lucru, si tocmai de aceea, e folosita cu precadere de oameni care au mult timp liber. Un om care are o treaba de facut nu vrea sa fie incurcat de dependinte, pachete diferite pentru o versiune putin diferita a distributiei (de exemplu, pentru aceeasi distributie – RedHat – sunt pachete diferite pentru acelasi program – un pachet pentru RH3, alt pachet pentru RH4) sau de faptul ca un anume program ce trebuie compilat la instalare genereaza o multime de erori. Desigur, unii stiu cum sa rezolve problemele, dar calculatorul trebuie sa poata fi folosit de oricine, nu numai de „IT-sti” care oricum, sunt o minoritate.
Un alt mare minus e felul in care arata. Desigur, nu ma ajuta cu nimic faptul ca arata frumos, dar totusi, nu-ti prea vine sa te uiti pe monitor daca interfata arata de parca ar fi fost desenata de ingineri fara simtul esteticului, cu un amestec de culori iesit parca din visul unui drogat. Si oricat s-au straduit cei de la KDE Team, KDE desi arata bine, nu ofera senzatia de robustete….. cel putin mie nu-mi ofera. De aceea eu prefer Gnome, ca restul nici nu merita mentionate, atat de urate sunt. Si daca cumva te plangi ca nu-ti place cum arata, esti indrumat spre Compiz, ca sa ai niste efecte „cool” (sunt rau acum, sunt dragute efectele), dar total inutile. Incep sa cred ca numai imbecilii fac reclama Linuxului, pentru ca eu ma plang ca nu arata frumos, iar ei ma indruma spre Compiz…. nu am nevoie de efecte, o fereastra urata ramane urata chiar daca poti trage de ea de parca ar fi din cauciuc. De fapt, majoritatea adminilor Linux/Unix pe care-i cunosc au pe calculatorul de acasa Windows si imi impartasesc parerile, numai hax0rii wannabe viseaza cai verzi pe pereti si au pretentia ca ceilalti sa le dea dreptate.

Sunt convins ca Linuxul evolueaza, sunt convins ca ar putea sa ajunga Windowsul din urma, din nefericire insa, nici Microsoft nu sta cu mainile in san. E bine ca exista alternative, e rau ca e harababura in tabara „alternativelor”. Fara haosul asta ar putea sa ia o felie importanta de pe piata desktopurilor, ar aparea aplicatii si asa mai departe. Insa repet, cred ca cel mai mare dezavantaj e faptul ca e open-source, sau hai sa zicem ca fiecare face cam ce-l taie capul. Am si un exemplu care poate sa confirme – Mac OSX. Vine din aceeasi lume (*nix), insa e aproape in totalitate closed-source, e dezvoltat de o singura companie, nu de o suta si poate fi folosit ca sistem de operare pentru calculatorul de acasa fara sa trebuiasca sa te chinui citind tone de documentatie. Insa despre dezavantajele OSX-ului, poate voi scrie intr-un alt post.

Posted on Martie 27, 2010, in Linux (Ubuntu, Xubuntu, Mandriva etc), Windows 7, Windows XP and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. ba,tu ala care ai scris,windows=jocuri si linux=server si siguranta asta sa-ti fie clar,am avut asa in ordine wondows xp,xp sp3,7 home premium,7 ultimate sp1,cu antivirusi toate si cu toate in regula si dupa 2-3 luni deja dadeau erori si se miscau greu,DONT SEND,etc.deci am reinstalat iar xp sp3 si din nou si de la capat am instalat iar avast 6,office 2007,nero 7,fifa 10,messenger,bs player,vlc player,sopcast player si cam atat,si am instalat in dual boot cu xp-ul si linux mint 12 lisa(lxde)(EU CARE NU SUPORTAM LINUX)bineinteles ca imi era antipatic la inceput cand l-am deschis dar am ramas impresionat cu cate vine,libreoffice,messenger,isoburn,vreo 3 playere,tv maxe(tv pe net)si bineinteles ca il rulez fara antivirus de vreo 6 luni si il exploatez la maxim fata de xp-ul sp3 pe care deja iar ma dezamageste.
    acuma fac media si va spun parerea mea si voi intelegeti ce vrei,daca vrem simplitate si jocuri atunci alegem windows,daca vrem un sistem gratis,sigur si fara erori alegem linux
    ROMANUL CREDE PE STRAIN SI CUMPARA CE E SCUMP CA CE E GRATIS ATUNCI E SI PROST :))

Lasă un răspuns

